48- Sa'd b. Ebi Vakkas
1. Ali b. Ebi Talib
- - (-)
26644 (1)- Hz. Ali der
ki: Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Sa'd b. Ebi Vakkas'tan
başka hiç kimseye anne ve babasını birlikte feda ettiğini duymadım. Uhud
savaşında Nebi'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Sa'd'a: ''Okunu at, ey Sa'd!
Anam babam sana feda olsunr dediğini işittim.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(2905, 6184), Müslim (6312), İbn Mace (129) ve Tirmizi (4/335) rivayet ettiler.
26645 (2)- Hz. Ali der
ki: Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Sa'd b. Malik'ten başka hiç
kimseye anne ve babasını birlikte feda ettiğini duymadım. Uhud savaşında Allah
Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Sa'd'a: ''Okunu atı ey SaId! Anam
babam sana feda olsun!'' dediğini işittim.
[Sahih]
26646 (3)- Hz. Ali der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in, Sa'd b. Malik'ten başka hiç
kimseye anne ve babasını birlikte feda ettiğini duymadım. Uhud savaşında,
Sa'd'a: ''Okunu atı ey Said! Anam babam sana feda olsunr diyordu.
[Sahih]
26647 (4)- Hz. Ali der
ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in, Sa'd'dan başka hiç
kimseye anne ve babasını birlikte feda ettiğini duymadım."
[Sahih]
Ebu Nuaym rivayetinde
"Anne baba" lafzı yerine "Ebeveyn" ibaresi geçmiştir.
2. Sa'd b. Ebi Vakkas
- - (-)
26648 (1)- Sa'd b. Malik
der ki: "Uhud savaşında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) benim
için (anam babam sana feda olsun diyerek) annesi ile babasını bir arada
andı."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(3725, 4056), Müslim (6314-5), İbn Mace (130) ve Tirmizi (2830, 3754) rivayet
etmişlerdir.
26649 (2)- Sa'd der ki:
"Uhud savaşında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) benim için (anam
babam sana feda olsun diyerek) annesi ile babasını bir arada andı."
[Sahih]
26650 (3)- Sa'd b. Malik
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Uhud savaşında bana: ''Okunu
at! Anam babam sana feda olsunr dedi.
[Sahih]
3. Sa'd b. Malik
- - (-)
26651 (1)- Sa'd b. Malik
der ki: "Araplar içinde Allah'ın yolunda ilk ok atan kişi benim.
Resulullah'la (Sallallahu aleyhi ve Sellem) birlikte savaşa çıktığımızda
yanımızda yiyecek olarak asma ve ağaç yapraklarından başka bir şeyin
bulunmadığı zamanları da bilirim. Hatta bu yüzden dışkılarımız koyun dışkısı
gibi çıkmaya başladı. Oysa şimdi Esed oğulları din konusunda beni
beğenmiyorlar. Dedikleri gibiyse ben hüsrana uğramış, amellerim de heba
olmuştur."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(6453) ve Tirmizi (2366) rivayet ettiler.
26652 (2)- Sa'd b. Malik
der ki: "Vallahi Araplar içinde Allah yolunda ilk ok atan kişi benim. Bir
defasında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte savaşa
çıktığımızda yanımızda yiyecek olarak asma ve ağaç yapraklarından başka bir şey
yoktu. Hatta bu yüzden dışkılarımız koyun dışkısı gibi çıkmaya başladı. Oysa
şimdi Esed oğulları din konusunda beni beğenmiyorlar. Dedikleri gibiyse ben
hüsrana uğramış, amellerim de boşa gitmiştir."
[Sahih]
26653 (3)- Sa'd der ki: "Resulullah'la
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) birlikte yedi kişiden biri olarak bulunduğum ve
asma yaprağından başka yiyeceğimizin de olmadığı zamanları bilirim. Hatta bu
yüzden dışkılarımız koyun dışkısı gibi tek düze çıkmaya başlamıştı. Oysa şimdi Esed
oğulları din konusunda beni beğenmiyorlar. Dedikleri gibiyse ben hüsrana
uğramış, amellerim de heba olmuştur."
[Sahih]
4. Abdullah b. Amr
- - (-)
26654- Abdullah b. Amr
b. el-As der ki: Bir defasında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bu
kapıdan ilk girecek olan kişi cennet ahalisinden biri olacaktır'' buyurdu.
Ardından Sa'd b. Ebi Vakkas kapıdan girdi''
[Hasen]
Heysemi (14863) der ki:
"Ahmed rivayet etti. Senedi hasendir."
5. Hz. Aişe
- - (-)
26655- Hz. Aişe der ki:
Bir
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
cihad 6/81 (2885), Müslim, fadail 4/1875 (2410), Tirmizi 5/650 (3756,
"hasen sahih") ve Nesai, fadail (113) rivayet ettiler.
6. Sa'd
- - (-)
26656- Mus'ab b. Sa'd
der ki: Babam hakkında dört ayet nazil olmuştur. Babam bunu şöyle anlatır:
(Bedir savaşında) bir kılıç ele geçirdim. (Ganimetler paylaşılmadan önce:)
"Ey Allah'ın Resulü! Bu kılıcı bana hediye olarak ver" dedim. Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Onu yerine koy '' karşılığını verdi.
Sonra bir daha: "Ey Allah'ın Resulü! Bu kılıcı bana hediye olarak ver.
Beni gereği gibi savaşmayanlardan biri gibi mi sayacaksın?" dedim. Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Onu aldığın yere geri koy'' buyurdu.
Bunun üzerine de: "Sana ganimetler hakkında soruyorlar .. De ki:
GanimetIer, Allah'a ve Resulüne aittir"[Enfal 1] ayeti nazil oldu.
Yine annem bana:
"Allah, anne babaya iyi davranmanızı emretmiyor mu? Vallahi ya Muhammed'i
inkar edersin, ya da ölene kadar ne bir şey yerim ne de içerim" demişti.
Bundan dolayı ona bir şey yedirecekleri zaman ağzını ancak bir sopayla açar ve
öyle ağzına yiyecek veya içecek koyarlardı. Bunun üzerine de: "Biz insana,
ana ve babasına karşı iyi davranmasını tavsiye etmişizdir. Annesi onu,
güçsüzlükten güçsüzlüğe uğrayarak karnında taşımıştı. çocuğun sütten kesilmesi
iki yıl içinde olur. Bana ve ana babana şükret diye tavsiyede bulunmuşuzdur.
Dönüş Bana'dır. Ey insanoğlu! Ana baba, seni, körü körüne Bana ortak koşman
için zorlarlarsa, onlara itaat etme; dünya işlerinde onlarla güzel geçin; Bana
yönelen kimsenin yoluna uy; sonunda dönüşünüz Bana'dır. O zaman, yaptıklarınızı
size bildiriyorum"[Lokman 14,15] ayetleri nazil oldu.
Yine bir defasında hasta
olmuştum. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ziyaretime geldiğinde:
"Ey Allah'ın Resulü! Malımın tümünü vasiyet edeyim mi?" dedim.
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) böyle yapmamamı söyledi "Yarısını
vasiyet edeyim mi?" dediğimde: "Hayır!'' karşılığını verdi.
"üçte birini vasiyet edeyim mi?" diye sorduğumda ise sustu.
Sonrasında insanlar bu olaya dayanarak malın üçte birini vasiyet etmeye
başladılar.
Bir diğerinde de
Ensar'dan bir adam yemek yapıp bizi davet etti. Henüz içki haram kılınmamıştı.
Davette bulunanlar yediler ve sarhoş olana kadar da içki içtiler. Sarhoş olunca
da Ensar ile Muhacirler birbirlerine karşı övünmeye başladılar. Ensar:
"Biz sizlerden daha üstünüz" derken, Muhacirler: "Aksine biz
sizden daha üstünüz" demeye başladılar. Bunun üzerine (Ensar'dan) bir adam
deve çenesi kemiği aldı ve bumuma vurup kırdı. Bundan dolayı bumum kırık olarak
kaldı. Bu olay üzerine de: "Ey iman edenler! Şarap, kumar, dikili taşlar
(putlar), fal ve şans okları birer şeytan işi pisliktir; bunlardan uzak durun
ki kurtuluşa eresiniz,[Maide 90] ayeti nazil oldu.
[Sahih]
Diğer tahric: Tayalisı
(208) rivayet etti. Parçalar halinde de Müslim (2/29, 50, 2/239-240) rivayet
etmiştir.
21481 (l)'de tekrar
etmiştir.
7. Ömer b. el-Hattab
- - (-)
26657- Ubade b. Rifa'a
der ki: Sa'd'ın (Kufe'de) hükümet konağı yaptırdıktan sonra (kapı'yı kapatıp):
"İşte şimdi sesler kesildi" dediği Ömer b. el-Hattab'a ulaşınca ona
Muhammed b. Mesleme'yi (kapıyı yakmak için) gönderdi. Muhammed b. Mesleme oraya
ulaşınca bir dirheme odun satın aldı. Ateşi hazırlayıp kapıyı yakmak üzereyken
Sa'd'a: "Adamın biri şöyle şöyle yapacak" dediler. Sa'd: "O adam
Muhammed b. Mesleme'dir" karşılığını verdi ve yanına çıktı. Sa'd öyle bir
sözü (işte şimdi sesler kesildi) söylemediğine dair yeminler edince, Muhammed:
"Biz senin bu söylediğini halifeye iletir ancak bize emredileni de yerine
getiririz" dedi ve konağın kapısını yaktı.
Muhammed b. Mesleme
dönmek üzereyken Sa'd yol için azık vermek istedi, ancak Muhammed kabul etmedi
ve oradan ayrıldı. Vakit kaybetmeden Ömer'in yanına gitti. Gidişi ile dönüşü de
on dokuz gün sürdü. Geldiğinde Ömer ona: "Şayet hakkında hüsnü zan da
bulunmasaydık kısa sürede dönmenden dolayı bizim mesajı ona iletmediğini
düşünürdük" deyince, Muhammed: "Aksine ilettim. Sa'd da sana selam
gönderdi ve öylesi bir sözü söylemediğine dair Allah adına yeminler etti"
karşılığını verdi. Ömer: "Azık olarak sana bir şeyler verdi mi?" diye
sorunca, Muhammed: "Hayır" dedi ve: "Sen neden bana azık
vermedin?" diye sordu. Ömer şu karşılığı verdi: "Çevremde Medine
ahalisi açlıktan ölürken sana azık olarak bir şeylerin hazırlanması, ancak sana
soğuk bana ise sıcak yemeklerin düşmesini hoş görmedim. Ayrıca Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Komşusu aç iken kişi tok olamaz'' buyurduğunu
işittim."
[Hasen]
Diğer tahric: Daha uzun
bir metinle Taberi, Tarih'te (4/192-193) rivayet etti.